نمونه دادخواست مطالبه خسارت با جلب نظر کارشناس

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۵

نمونه دادخواست مطالبه خسارت با جلب نظر کارشناس

در اصطلاح حقوقی، خسارت به ضرر و زیانی گفته می‌شود که در نتیجه یک عمل غیرمجاز به وجود می‌‌آید. این زیان می‌تواند جانی، مالی یا معنوی باشد. تخریب اموال، وارد کردن صدمه جسمی و خدشه دار کردن آبرو و حیثیت دیگران نمونه‌هایی از خسارت هستند. در چنین مواقعی می‌توان دادخواست مطالبه خسارت تنظیم نمود. تعیین میزان خسارت وارده بر دو اساس انجام می‌شود.

1- فرد خسارت دیده از طریق اسناد، مدارک و شواهد مبلغ خسارت را تعیین و اثبات کند.

2- فرد خسارت دیده از یک کارشناس مورد تایید دادگستری بخواهد تا خسارت وارده به وی را برآورده کند.

در حالت دوم نیاز است که فرد یک دادخواست مطالبه خسارت با جلب نظر کارشناس تنظیم و به دادگاه مربوط ارسال کند.

نحوه نگارش دادخواست مطالبه خسارت با جلب نظر کارشناس

ابتدا در دادخواست مطالبه خسارت، مشخصات هویتی، آدرس و شغل خود (خواهان) و طرف مقابل (خوانده) را ذکر کنید.

در قسمت تعیین خواسته و بهای آن عبارت "مطالبه ضرر و زیان جرم مقوم به …… ریال با جلب نظر کارشناس به انضمام سایر خسارات قانونی" را بنویسید. 

در قسمت دلایل و منضمات، ادله اعتراض خود مانند دادنامه مورد اعتراض، استشهادیه، گزارش پلیس و … را ذکر کنید. دقت کنید که بهتر است اصل یا کپی مدارک ذکر شده ضمیمه دادخواست شود.

برای نگارش قسمت توضیحات از متن نمونه که در ادامه قرار داده شده است استفاده کنید.

 

دانلود عکس نمونه دادخواست مطالبه خسارت با جلب نظر کارشناس + pdf

 

ریاست محترم…………….

احتراما به استحضار می‌رساند خوانده دعوا آقای ………… طی اقدام مجرمانه ای منجر به خسارت به درب ورودی و ویترین مغازه اینجانب شده است که پس از شکایت اینجانب در دادسرای ناحیه ………… پرونده ای به شماره کلاسه ………….. تشکیل و النهایه پس از صدور قرار مجرمیت دادنامه ای به شماره ………. از دادگاه کیفری ……………….. محکومیت وی بر جرم تفریط صادر شده است و این حکم طی دادنامه شماره …………. دادگاه تجدید نظر ابرام و تایید شده است.

با وجود اجرای حکم محکومیت کیفری علیه خوانده خسارت وارده به اینجانب پرداخت نشده نظر به این که مسبب این نوع خسارات به استناد نامه کیفری خوانده می‌باشد از محضر دادگاه محترم تقاضای رسیدگی و صدور حکم بر جبران ضرر و زیان با جلب نظر کارشناس به انضمام سایر خسارات قانونی و هزینه‌های دادرسی مورد تقاضا است.

 

توجه داشته باشید که متن ارائه شده بر اساس جرم فرضی خسارت به مغازه نوشته شده است و مربوط به یک دعوای کیفری است. در صورتی که شما نیز شاکی پرونده کیفری هستید می‌توانید آن را مطابق با موقعیت خود تغییر دهید. اما در صورتی که شاکی دعوای حقوقی هستید از متن زیر استفاده کنید.

 

ریاست محترم………….

احتراماً، به استحضار می‌ رساند اینجانب در تاریخ………….و ساعت ………….. در ……………..با خودروی ……………..به شماره پلاک ………………..با خودروی …………….. به شماره پلاک………………..تصادف نمودم. علت تصادف ……………….. بوده است. در این تصادف، خودروی اینجانب دچار ……………ریال خسارت گردید. همچنین، اینجانب نیز دچار …………….. خسارت شدم. با توجه به مراتب فوق، بدینوسیله از محضر دادگاه محترم تقاضای صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت خسارات وارد شده به اینجانب به شرح ذیل را دارم:

هزینه‌های تعمیر خودرو: مبلغ ………….. ریال

هزینه‌های درمان: مبلغ ……………..ریال

خسارت از دست رفته: مبلغ ………….ریال

خسارت معنوی: مبلغ …………..ریال

ضمناً، مدارک زیر به پیوست ارائه می‌ گردد:

کروکی پلیس

گزارش خسارت از تعمیرگاه

گواهی پزشکی

شهادت شهود

 

با تشکر و تجدید احترام

امضا

 

دادخواست مطالبه خسارت با جلب نظر کارشناس

دانلود کنید