نمونه لایحه استرداد دادخواست

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۸

نمونه لایحه استرداد دادخواست

لایحه استرداد دادخواست چیست؟ 

قبل از این که نمونه‌ای از لایحه استرداد دادخواست را به شما ارائه کنیم لازم است که در مورد مفهوم دادخواست و کاربرد آن توضیح دهیم.

 

اقامه دعوا در دادگاه‌ها با تسلیم شکواییه یا دادخواست آغاز می‌‌شوند. شکواییه مربوط به دعاوی کیفری و دادخواست مربوط به دعاوی حقوقی می‌‌باشد. در دعاوی کیفری عمل جرم اتفاق افتاده و شخصی متهم مجرم شناخته می‌‌شود اما در دعاوی حقوقی مساله جرم مطرح نیست.

 

لایحه نیز به سند یا نوشته‌ای گفته می‌‌شود که طرفین دعوا با استفاده از آن مطالبی را به اطلاع دادگاه می‌‌رسانند.

 

بنابراین لایحه استرداد دادخواست مربوط به دعاوی حقوقی و به معنای لغو دادخواست است. در این مطلب قصد داریم در مورد نوع تنظیم این لایحه و قوانین مربوط به آن صحبت کنیم.

قوانین مربوط به لایحه استرداد دادخواست

لایحه استرداد دادخواست به زبان ساده به متنی گفته می‌‌شود که بر اساس آن درخواست برای رسیدگی به یک دعوا پس گرفته می‌‌شود. بر اساس بند الف ماده 107 قانون آیین دادرسی مدنی:

 

"الف - خواهان می‌‌‌تواند تا اولین جلسه دادرسی، دادخواست خود را مسترد کند. در این صورت دادگاه قرار ابطال دادخواست صادر می‌‌‌نماید.

ب - خواهان می‌‌‌تواند مادامی که دادرسی تمام نشده دعوای خود را استرداد کند. در این صورت دادگاه قرار رد دعوا صادر می‌‌‌نماید."

 

بنابراین اگر شخصی قصد استرداد دادخواست خود را دارد باید تا قبل از اولین جلسه دادرسی لایحه استرداد دادخواست تنظیم و آن را به دادگاه ارسال کند. در صورتی که استرداد تا زمان اولین جلسه دادرسی انجام نشده باشد، اولین اظهارات خواهان در این جلسه باید در مورد استرداد دادخواست خود باشد.

 

نکته یک: توجه داشته باشید که خواهان بعد از استرداد داخواست خود می‌‌تواند مجددا طرح دعوا کرده و تقاضای رسیدگی به را داشته باشد. به عبارت دیگر استرداد دادخواست دعوا به معنای مختومه شدن پرونده نیست.

 

نکته دو: پس از گذشت اولین جلسه دادرسی، دیگر امکان استرداد دادخواست وجود ندارد.

 

برای تنظیم دادخواست نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید؟

دانلود PDF و عکس نمونه لایحه استرداد دادخواست

متن لایحه استرداد دادخواست

باسمه تعالی 

ریاست محترم دادگاه شعبه .....

 احتراما، اینجانب ....... ........ به کد ملی ..........، خواهان دعوا، در پرونده شماره ...............، به شماره بایگانی ............ با موضوع ...................، مطروحه در شعبه ............. می‌‌‌باشم. با توجه به اینکه تاریخ اولین جلسه رسیدگی به پرونده ...../...../..... تعیین گردیده و هنوز، …….. روز تا موعد آن، باقی است و با استناد به ماده 107 قانون آئین دادرسی مدنی، که مقرر می‌‌‌دارد "خواهان می‌‌‌ تواند تا اولین جلسه دادرسی، دادخواست خود را مسترد کند." بدین وسیله، اراده خود، مبنی بر استرداد دادخواست خویش را اعلام می‌‌‌دارم.

 

برای ارسال لایحه استرداد دادخواست می‌توانید مشخصات هویتی و مشخصات پرونده خود را در متن بالا قرار داده و با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی آن را به دادگاه ارسال کنید.

 

نمونه لایحه درخواست ممنوع الخدمات_page-0001.jpg

دانلود کنید