نمونه لایحه استمهال ارائه دلایل و مدارک

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۵

نمونه لایحه استمهال ارائه دلایل و مدارک

لایحه استمهال ارائه دلایل و مدارک چیست؟

استمهال به معنای مهلت گرفتن است و لایحه به نوشته‌ای گفته می‌شود که افراد برای دفاع از خود به دادگاه ارائه می‌کنند. زمانی که طرفین یک دعوا در دادگاه مدارک جدیدی برای دفاع از خود یا اثبات ادعا داشته اما برای ارائه این مدارک نیاز به زمان بیشتری داشته باشند، از دادگاه تقاضای استمهال می‌کنند. 

در صورتی که دلایل ارائه شده برای استمهال کافی و قابل استناد باشد، قاضی با آن موافقت کرده و رسیدگی به پرونده را به تعویق می‌اندازد.

متن نمونه لایحه استمهال ارائه دلایل و مدارک

فرض کنید یکی از طرفین دعوا ادعا کند سندی دارد که در شهر دیگری است و برای ارائه آن به دادگاه نیاز است که به آن شهر سفر کند. در این صورت می‌تواند لایحه استمهال مدارک خود را به صورت زیر تنظیم کند. شما با توجه به موقعیت و دلایل خود می‌توانید متن لایحه را تغییر دهید.

 

 

ریاست محترم دادگاه .... 

 

احتراما به استحضار می رساند، اینجانب،…....... خوانده پرونده شماره ...........با موضوع.............. به موجب تقدیم این الیحه و با استناد به تبصره ماده 222 قانون آیین دادرسی مدنی، از آنجا که به اصل سند مورد اشاره در پرونده، دسترسی نداشته و باید برای اخذ آن، به ………….. سفر نمایم، از آن مقام محترم، تقاضای استمهال، برای ارائه اصل سند به محضر محترم دادگاه را دارم.

 

نمونه لایحه استمهال ارائه دلایل و مدارک + pdf

نمونه لایحه استمهال ارائه دلایل و مدارک.jpg

دانلود کنید

برای تنظیم دادخواست نیاز به مشاوره رایگان دارید؟