نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی کیفری

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۵

نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی کیفری

لایحه تجدید‌نظر خواهی کیفری چیست؟

قبل از هر چیز نیاز است تفاوت دعاوی حقوقی و کیفری و مفهوم لایحه را توضیح دهیم. در دعاوی کیفری عمل جرم صورت گرفته و شخصی به نام مجرم در آن وجود دارد اما دعاوی حقوقی شامل جرم نمی‌شوند. همچنین دعاوی حقوقی با دادخواست آغاز شده و در دادگاه رسیدگی می‌شوند در صورتی که دعاوی کیفری با شکواییه (شکایت) آغاز شده و در دادسرا یا توسط ضابطین دادگستری رسیدگی می‌شوند.

لایحه نوشته‌ای است که هر کدام از طرفین دعوا در حین دادرسی آن را تنظیم و به دادگاه ارائه می‌کنند. در این نوشته طرفین هر آنچه را که می‌خواهند به اطلاع دادگاه برسانند قید می‌کنند. در واقع لایحه اطلاعاتی پیرامون دعواست که در دادخواست یا شکواییه ذکر نشده است.

لایحه تجدید‌نظر خواهی را می‌توان بعد از صدور رای دادگاه و در اعتراض به آن تنظیم کرد. بنابراین لایحه تجدید‌نظر خواهی کیفری برای اعتراض به رای دادگاه در مورد یک دعوای کیفری مثل کلاهبرداری، دزدی و… است. این لایحه می‌تواند بر اساس عوامل مختلفی مانند خطای قانونی، خطای فنی، عدم رعایت حقوق مدافع، شواهد جدید و …مطرح شود.

در صورتی که دعوای شما کیفری نباشد نیاز است که لایحه تجدید‌نظر خواهی حقوقی تنظیم نمایید.

نحوه نگارش لایحه تجدید‌نظر خواهی کیفری:

نحوه نگارش لایحه تجدید‌نظر خواهی کیفری می‌تواند تاثیر بسزایی در نتیجه دادگاه تجدید‌نظر داشته باشد و از این جهت بسیار مهم است. توجه داشته باشید که ارائه مستندات جدید، رجوع به پرونده و یا رجوع به قوانین کیفری در این لایحه از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم برای تنظیم این لایحه از یک وکیل کیفری در تهران مشاوره دریافت کنید. در ادامه این مطلب به توضیح نحوه نگارش لایحه تجدید‌نظر خواهی کیفری می‌پردازیم.

 

نمونه لایحه دفاعیه تجدید نظر حقوقی

دانلود کنید

 

ابتدا در دادخواست تجدید نظر، مشخصات هویتی، آدرس و شغل خود (خواهان) و طرف مقابل(خوانده) را ذکر کنید.

در قسمت موضوع دادخواست عبارت "اعتراض به رای شماره .........." را بنویسید.

در قسمت دلایل و منضمات، ادله اعتراض خود مانند دادنامه مورد اعتراض، استشهادیه و… را ذکر کنید. دقت کنید که بهتر است اصل یا کپی مدارک ذکر شده ضمیمه دادخواست تجدیدنظر خواهی و لایحه اعتراض شود.

در قسمت توضیحات عبارت "تقاضای تجدید نظر خواهی از دادنامه شماره.......... در کلاسه پرونده..........." را درج کنید.

سپس باید به صورت جداگانه متنی را در قالب یک لایحه دفاعیه با ذکر شماره پرونده و شماره دادنامه تنظیم کنید. در این متن باید توضیحات و دفاعیات خود که به موجب آن درخواست تجدید نظر در مورد رای دادگاه دارید را ذکر نمایید.

برای تنظیم لایحه تجدیدنظرخواهی نیاز به مشاوره رایگان دارید؟

نمونه لایحه تجدید‌نظر خواهی کیفری:

بنابر آنچه در مورد نحوه نگارش لایحه تجدید‌نظر کیفری گفته شد و با توجه به این که موضوع پرونده‌ها و مدارک و اسناد مربوط به هر پرونده متفاوت است، نمی‌توان متن ثابتی برای این لایحه ارائه نمود. در ادامه یک نمونه متن برای تنظیم لایحه تجدید‌نظر کیفری ارائه می‌شود که شما با توجه به موقعیت پرونده خود می‌توانید آن را تغییر دهید. 

 

ریاست محترم دادگاه…………….


سلام علیکم. احتراماً اینجانب …………..فرزند…………. محکوم علیه / وکیل محکوم علیه ……….. دادنامه شماره ………….. مورخ ……………… موضوع کلاسه پرونده………………… شعبه …………….. دادگاه عمومی ………………… که بر اساس اتهام واهی ……………………. محکوم به ………… ……………. شده‌ام در مهلت قانونی نسبت به رأی صادره که واجد ایرادات اساسی و قانونی بوده اعتراض دارم و با اجازه حاصل از مواد ۱۹ -۲۰ – ۲۱ -۲۵ – ۲۶ -۲۷ قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تجدیدنظر خواهی، تقاضای تجدیدنظر خواهی و نقض رای را از آن مقام محترم خواستارم.
 

با تشکر 


امضا و تاریخ

 

دانلود نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی کیفری + pdf

تجدیدنظر کیفری.PNG

 

دانلود کنید