نمونه لایحه دفاعیه تجدید نظر حقوقی

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۵

نمونه لایحه دفاعیه تجدید نظر حقوقی

 

لایحه دفاعیه تجدید نظر حقوقی چیست؟

قبل از هر چیز نیاز است تفاوت دعاوی حقوقی و کیفری و مفهوم لایحه را توضیح دهیم. دعاوی کیفری شامل عمل جرم و شخصی به نام مجرم هستند اما در دعاوی حقوقی جرمی صورت نگرفته و افراد درخواست تحقق حقوق مالی و غیرمالی خود را دارند. همچنین دعاوی حقوقی با دادخواست آغاز شده و در دادگاه رسیدگی می‌شوند در صورتی که دعاوی کیفری با شکواییه (شکایت) آغاز شده و در دادسرا یا توسط ضابطین دادگستری رسیدگی می‌شوند.

لایحه نوشته‌ای است که هر کدام از طرفین دعوا در حین دادرسی آن را تنظیم و به دادگاه ارائه می‌کنند. در این نوشته طرفین هر آنچه را که می‌خواهند به اطلاع دادگاه برسانند قید می‌کنند. در واقع لایحه اطلاعاتی پیرامون دعواست که در دادخواست یا شکواییه ذکر نشده است.

بعد از صدور رای دادگاه در مورد دعاوی حقوقی، زمان مشخصی برای اعتراض به آن تعیین می‌شود. در این زمان فرد محکوم می‌تواند با تنظیم یک لایحه تجدید نظر و ارسال آن به دادگاه به رای صادر شده اعتراض کند.

بنابراین لایحه تجدید‌نظرخواهی حقوقی برای اعتراض به رای دادگاه در مورد یک دعوای حقوقی مثل دعاوی ملکی، دعاوی تجاری، دعاوی خانوادگی و… است. این لایحه می‌تواند بر اساس عوامل مختلفی مانند خطای قانونی، خطای فنی، عدم رعایت حقوق مدافع، شواهد جدید و …مطرح شود.

در صورتی که دعوای شما کیفری باشد نیاز است که لایحه تجدید‌نظرخواهی کیفری تنظیم نمایید.

نحوه نگارش لایحه دفاعیه تجدید نظر حقوقی

نحوه نگارش لایحه دفاعیه تجدیدنظر خواهی حقوقی در مقبول واقع شدن آن در دادگاه تاثیر بسیاری دارد. در در این لایحه خواهان با ارائه مستندات جدید یا رجوع به قوانین حقوقی می‌تواند رای دادگاه را تغییر دهد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که برای تنظیم آن از یک وکیل حقوقی در تهران کمک بگیرید.

 

نمونه لایحه دفاعیه تجدید نظر حقوقی

دانلود کنید

 

ابتدا در دادخواست تجدید نظر، مشخصات هویتی، آدرس و شغل خود (خواهان) و طرف مقابل (خوانده) را ذکر کنید.

در قسمت موضوع دادخواست عبارت "اعتراض به رای شماره .........." را بنویسید.

در قسمت دلایل و منضمات، ادله اعتراض خود مانند دادنامه مورد اعتراض، استشهادیه و… را ذکر کنید. دقت کنید که بهتر است اصل یا کپی مدارک ذکر شده ضمیمه دادخواست تجدیدنظرخواهی و لایحه اعتراض شود.

در قسمت توضیحات عبارت "تقاضای تجدید نظر خواهی از دادنامه شماره.......... در کلاسه پرونده..........." را درج کنید.

سپس باید به صورت جداگانه متنی را در قالب یک لایحه دفاعیه با ذکر شماره پرونده و شماره دادنامه تنظیم کنید. در این متن باید توضیحات و دفاعیات خود که به موجب آن درخواست تجدید نظر در مورد رای دادگاه دارید را ذکر نمایید. نمونه این لایحه در ادامه قرار داده شده است.

برای تنظیم لایحه دفاعیه نیاز به مشاوره رایگان دارید؟

نمونه لایحه دفاعیه تجدید نظر حقوقی

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که نمونه ارائه شده یک متن فرضی در مورد الزام به تنظیم سند رسمی بوده و لازم است شما با توجه به موقعیت پرورنده خود آن را تغییر دهید. همچنین لازم است ادله خود را به ترتیب به آن اضافه کنید.

 

ریاست محترم دادگاه ………

اینجانب …….. فرزند ………. ، تقاضای تجدیدنظر خواهی و صدور حکم به نقض رای صادره از دادگاه عمومی حقوقی، شعبه ……….. در دادنامه شماره ……….. را به شرح زیر، خدمت آن مقام محترم عرض می‌نمایم:

در مورخ ………/ …….. / بنده در دادنامه شماره …………………، صادره از شعبه …………….. محکوم به الزام به تنظیم سند رسمی به نام جناب آقای …………. و پرداخت خسارت دیر کرد تنظیم سند که در بند ب قرارداد في مابين، ذكر شده بود، شده‌ام.

این در حالی است که در خصوص خسارت دیرکرد تنظیم سند بنده نامه عدم حضور جناب آقای …………. در دفترخانه شماره …………… که به موجب قرارداد، به عنوان دفترخانه مورد توافق، برای تنظیم سند رسمی، تعیین شده بود را دارم و به همین سبب، ایشان مستحق دریافت خسارت دیر کرد تنظیم سند نیستند.


با تشکر و احترام.


امضا و تاریخ

نمونه لایحه دفاعیه تجدید نظر حقوقی + pdf

لایحه تجدید نظر حقوقی.PNG

 

دانلود کنید