نمونه لایحه درخواست ممنوع الخدمات

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۱۰

نمونه لایحه درخواست ممنوع الخدمات

ممنوع الخدماتی (مسدودی کد ملی) چیست؟

همانطور که اطلاع دارید دریافت بسیاری از خدمات عمومی جامعه مانند بانک‌ها، ادارات ثبت احوال، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دفاتر اسناد رسمی، دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر ازدواج و طلاق و… نیاز به تایید هویت با استفاده از کارت ملی دارد. لذا مسدود شدن کد ملی شخص می‌‌تواند وی را از دریافت هرگونه خدمات عمومی محروم کند. بنابراین می‌‌توان گفت مسدودی کارت ملی یکی از ابزار‌هایی است که به وسیله آن می‌‌توان محکوم علیه را برای اجرای حکم دادگاه تحت فشار قرار داد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که طبق قوانین ایران، استفاده از خدمات عمومی جزو حقوق شهروندی محسوب شده و حق طبیعی هر فرد است و از این رو دادگاه فقط در موارد خیلی خاص با ممنوع الخدمات شدن فرد موافقت می‌‌کند. بسیاری از درخواست‌ها به دلیل عدم برخورداری از شرایط قانونی توسط مرجع مربوطه رد می‌‌شود.

موارد ممنوع الخدماتی (مسدودی کد ملی) کدامند؟

در صورتی که فرد محکوم شده از پرداخت "محکوم به" امتناع کند، محکوم له می‌‌تواند از دادگاه درخواست ممنوع الخدمات شدن فرد را داشته باشد. توجه داشته باشید که عبارت "محکوم به" می‌‌تواند شامل جریمه، خسارت، بدهی، مهریه و هر گونه وجه نقدی که دادگاه محکوم علیه را ملزم به پرداخت آن کرده باشد.

 

البته استفاده از این قانون محدود به دعاوی حقوقی مالی نبوده مراجع قضایی با ارائه تفسیری گسترده از این قانون، مصادیق آن را به موارد غیرمالی نیز تعمیم داده‌اند. در ادامه به چند مثال در این زمینه می‌‌پردازیم:

 

۱. جهت اجرای احکام دادگاه‌های حقوقی و مالی، طبق قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب سال ۱۳۹۳.

۲. در تمام دادسراها، برای تکمیل قرار تامین کیفری توسط مقام قضایی.

۳. اجرای احکام دادگاه‌های کیفری در خصوص مجازات یا محکومیت‌های مالی محکوم‌علیه (مانند دیه یا استرداد مال) توسط مقام قضایی مربوطه.

۴. در مواردی که تابعیت فرد مورد نظر مورد تردید باشد یا اصطلاحاً مشکوک الهویه باشد. این اقدام می‌‌‌تواند توسط دادگاه یا به طور مستقیم توسط اداره ثبت احوال انجام شود.

۵. وصول کلیه بدهی‌های مالی اشخاص به دستگاه‌های قضایی، اعم از جزای نقدی یا وجه الکفاله، توسط اجرای احکام کیفری.

۶. جهت دستگیری سربازان فراری از خدمت به دستور دادسرای نظامی مربوطه.

مراحل ثبت لایحه درخواست ممنوع الخدمات شدن محکوم علیه

به طور کلی روش‌های متفاوتی جهت مسدودی کارت ملی محکوم علیه وجود دارد اما اصلی‌ترین و متداول‌ترین آن مراجعه محکوم له به مرجع قضایی مربوط است. در واقع شاکی یا خواهان در صورت پیروزی در دعوا می‌‌تواند از قاضی پرونده تقاضای ممنوع الخدمات (مسدودی کد ملی) محکوم علیه را داشته باشد.

 

نکته یک: توجه داشته باشید که مراجع قضایی معمولا برای پرونده‌هایی با بدهی‌های کلان اقدام به مسدودی کد ملی می‌‌نمایند.

نکته دو: مسدودی کد ملی به معنای توقیف اموال شخص نیست و صرفا شخص را از دریافت خدمات عمومی محروم می‌‌کند.

 

مراحل رفع مسدودی کد ملی 

اگر در زمان استفاده از کد ملی خود در سامانه‌ها یا نهاد‌های مختلف با پیام “ممنوع الخدمات بودن دارنده‌ی کد ملی” و یا “مغایرت مشخصات سجلی با سامانه ثبت احوال” مواجه شدید، کد ملی شما مسدود گردیده است. 

برای رفع مسدودی کد ملی خود ابتدا نیاز است که به اداره ثبت احوال شهر خود مراجعه کنید تا مشخص شود که مسدودی کد ملی به دستور چه مقامی صورت گرفته است.

پس از مشخص شدن مرجع دستور با مراجعه به آن می‌‌توانید درخواست رفع مسدودی کد ملی خود را داشته باشید.

در صورت عدم همکاری ثبت احوال به دفتر كل دادگستري استان يا شهر خود مراجعه نمایید.

 

برای تنظیم دادخواست نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید؟

دانلود PDF، متن و عکس نمونه لایحه درخواست ممنوع الخدمات
 

ریاست محترم……

با سلام و احترام اینجانب…………در خصوص پرونده کلاسه اجرایی شماره ………… به استحضار می‌‌رساند، نظر به این که برگ اجراییه به محکوم علیه آقای/خانم …………… ابلاغ شده و تا کنون از پرداخت محکوم به، خودداری نموده لذا تقاضای ممنوع الخدمات شدن محکوم علیه را دارم.

 

با تشکر و تجدید احترام

امضا

 

عکس نمونه لایحه درخواست ممنوع الخدمات

دانلود کنید

متن نمونه درخواست رفع مسدودی کد ملی

 

قاضی محترم اجرای احکام شعبه……….

 

با سلام و احترام . اینجانب …………. به کد ملی……………پیرو دستور …………….در خصوص پرونده ……………… و اجرائیه شماره………… به علت عدم پرداخت ……………. با مسدود شدن کد ملی به دستور آن مقام محترم و به تبع آن محرومیت از خدمات عمومی شده ام.

لکن با پرداخت ……………………طبق مدرک ……………… که به پیوست ضمیمه می‌‌گردد از آن مقام عالی قدر، تقاضای صدور دستور بر رفع مسدودی کد ملی خویش را دارم.

 

با تشکر و تجدید احترام.

امضا

عکس نمونه لایحه رفع مسدودی کد ملی

دانلود کنید