نمونه دادخواست اعاده دادرسی ماده 426

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۱۹

نمونه دادخواست اعاده دادرسی ماده 426

اعاده دادرسی بر اساس قانون می‌تواند به نوع کلی اعاده دادرسی حقوقی و اعاده دادرسی کیفری تقسیم شود. در نظام حقوقی، گاه آراء صادره از سوی مراجع قضایی به دلایل مختلف، مغایر با عدالت و حقوق اشخاص تلقی می‌‌شوند. در چنین شرایطی، قانون برای حفظ حقوق تضییع شده، راهکاری تحت عنوان "اعاده دادرسی" پیش‌بینی کرده است. اعاده دادرسی به معنای درخواست رسیدگی مجدد به پرونده‌ای است که در گذشته مختومه شده و رای قطعی در مورد آن صادر شده است. برای این منظور، خواهان اعاده دادرسی با ارائه دادخواستی به دادگاه، تقاضای بررسی دوباره پرونده و نقض یا اصلاح حکم قبلی را مطرح می‌‌کند. البته این امر مستلزم وجود دلایل و شرایط قانونی خاص است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

مفاد ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی مدنی

قبل از هر چیز بهتر است با مفاد ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی مدنی آشنا شویم تا بدانیم در چه مواردی می‌توانیم درخواست اعاده دادرسی کنیم. طبق ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی مدنی احکام قطعیت یافته دادگاه ممکن است به دلایل زیر اعاده دادرسی شود.

۱.  موضوع حکم، مورد ادعای خواهان نبوده باشد.

۲. حکم به می‌زان بیشتر از خواسته صادر شده باشد.

۳. وجود تضاد در مفاد یک حکم که ناشی از استناد به اصول یا به مواد متضاد باشد.

۴. حکم صادره با حکم دیگری در خصوص همان دعوا و اصحاب آن، که قبلاً توسط همان دادگاه صادر شده‌است متضاد باشد بدون آنکه سبب قانونی موجب این مغایرت باشد.

۵. طرف مقابل درخواست کننده اعاده دادرسی حیله و تقلبی به کار برده که در حکم دادگاه موثر بوده‌ است.

۶. حکم دادگاه مستند به اسنادی بوده که پس از صدور حکم، جعلی بودن آنها ثابت شده باشد.

۷. پس از صدور حکم، اسناد و مدارکی به دست آید که دلیل حقانیت درخواست کننده اعاده دادرسی باشد و ثابت شود اسناد و مدارک یادشده در جریان دادرسی مکتوم بوده و در اختیار متقاضی نبوده‌است.

برای تنظیم دادخواست نیاز به مشاوره رایگان دارید؟

مراحل تنظیم دادخواست اعاده دادرسی

اولین قدم در مسیر اعاده دادرسی، تنظیم و ارائه دادخواست به مرجع قضایی صالح است. در این دادخواست، خواهان باید مشخصات خود، طرف مقابل و دلایل و جهات اعاده دادرسی را به طور دقیق و مستند بیان کند. تنظیم دقیق و قانونی دادخواست از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که در صورت وجود نقص یا ایراد در آن، دادگاه ممکن است به آن ترتیب اثر ندهد. در صورتی که در این زمینه تخصص ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از کمک یک وکیل پایه یک دادگستری در این زمینه استفاده کنید. 

 

عکس نمونه دادخواست اعاده دادرسی + فایل pdf

نمونه دادخواست اعاده دادرسی

دانلود کنید

متن نمونه دادخواست اعاده دادرسی

 

خواهان: نام خودتان را بنویسید.

 

خوانده: نام کسی را که حکم به نفع وی صادر گردیده است را بنویسید.

 

خواسته یا موضوع و بهای آن: عبارت "تقاضای اعاده دادرسی نسبت به حکم قطعی کلاسه . . . . .  موضوع دادنامه شماره . . . .  و تاخیر اجرای حکم" را بنویسید. جاهای خالی را با توجه به اطلاعات پرونده خود پر کنید.

 

دلایل و منضمات دادخواست: تمامی مدارکی که با استناد به آن‌ها می‌توانید به حکم دادگاه اعتراض کنید را نام ببرید. بهتر است این مدارک ضمیمه دادخواست شوند. در اینجا به صورت فرضی دادخواست را در مورد موضوع الزام به تنظیم سند رسمی می‌نویسیم. مثال: 1 – محتویات پرونده کلاسه . . . . . 2 – نوشته مورخ . . . . . 3 – سند مجعول مورخ . . . . . . . 4 – دلیل ثبوت جعلیت 5 – حکم پرونده مذکور

 

شرح دادخواست:

 

احتراماً اینجانب [نام و نام خانوادگی شما] به شرح ذیل دادخواست اعاده دادرسی نسبت به حکم شماره …………….. صادره از آن شعبه را تقدیم می‌‌نمایم:

شرح ماوقع:

در پرونده به کلاسه …………….. آن دادگاه محترم، حکم علیه اینجانب صادر شده است. متأسفانه حکم صادره از سوی دادگاه مستنداً به بند دوم ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی مدنی (جدید) بیش از خواسته خواهان دعوی (محکوم‌له پرونده) مذکور بوده است.

مشاورالیه که اینک خوانده دعوی اعاده دادرسی است، تنظیم سند رسمی انتقال یک دانگ از پلاک ثبتی …………….. بخش …………….. را تقاضا نموده که دادگاه محترم نسبت به شش دانگ آن له وی به صدور حکم مبادرت نموده است. از طرفی ادعا در مورد یک دانگ نیز بر اساس سند مجعول بوده که جعلیت آن وقف مدارک تقدیمی ثابت شده و به استناد بند ۶ ماده فوق‌الذکر این قسمت نیز از موارد اعاده دادرسی است.

دلایل و مستندات:

حکم شماره …………….. صادره از آن شعبه

مدارک و مستندات مربوط به اثبات جعلیت سند

 

درخواست:

با توجه به مراتب فوق و مستندات ارائه شده، بدینوسیله تقاضای صدور قرار قبولی اعاده دادرسی و صدور قرار تاخیر اجرای حکم را دارم. همچنین در ماهیت دعوی، ضمن رسیدگی به دلایل، در صورت احراز صحت ادعا، الغاء رأی صادره و جبران خسارات دادرسی را درخواست می‌‌نمایم.

 

محل امضاء و مهر: