نمونه دادخواست خلع ید

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۸

نمونه دادخواست خلع ید

دادخواست خلع ید چیست؟

خلع ید عنوانی است که تحت آن، مالک بر علیه شخصی که تصرف غیرقانونی انجام داده است دعوا و شکایت طرح می‌کند؛ خلع ید دعوایی است که بر اساس آن، مالک یک مال غیر منقول، مثل مالک مغازه یا خانه، از دادگاه می‌خواهد، به تصرف کسی که به صورت غیر قانونی و با قهر و غلبه، اقدام به تصرف مال غیر منقول او کرده و حاضر به پس دادن آن نیست، رسیدگی کند.

برای تقاضای رسیدگی به چنین دعوایی، باید توسط دادخواست مربوط آن، صورت بگیرد و بهتر است که برای محقق شدن حق مالک، این دادخواست، بر اساس نمونه دادخواست خلع ید، تنظیم شود. در صورتی که قواعد ثبت دادخواست خلع ید، رعایت نشود، دعوای خلع ید مالک، به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید. همچنین باید آگاه باشید که برای مقابله کردن با چنین موضوعاتی نیازمند تخصص و دانش کافی در این زمینه می‌باشید و مراجعه به وکیل ملکی می‌تواند در کسب نتیجه مطلوب کمک شایانی به شما بکند. همچنین دستمزد وکیل برای دعوای خلع ید با توجه به ارزش معامله شده و واقعی ملک مشخص می‌شود که به طور منطقی و منصفانه چیزی در حدود 7 تا 10 درصد ارزش ملک است. البته مبلغ مورد توافق بین وکیل و موکل ممکن است کمتر و یا بیشتر از مقدار گفته شده تعیین شود.

 نکات مهم قبل از دادخواست خلع ید

  1. خلع ید یک دعوای کاملا حقوقی است و امکان طرح این دعوا در دادسرا وجود ندارد. 
  2. برای ارائه دادخواست خلع ید، اصل سند مالکیت الزامی است. یعنی خواهان دعوای خلع ید باید مالکیت خود را در ابتدا اثبات کند. 
  3. در مورد مستاجر، دعوای خلع ید نمی‌توان مطرح کرد و دعوای تخلیه ید در این مورد مطرح می‌شود. 
  4. پس از اخذ حکم خلع ید، خواهان به بخش اجرای احکام مراجعه کرده و صدور اجراییه علیه هر متصرف را تقاضا می‌کند. 
  5. در مواردی که هیچ قراردادی بین مالک و متصرف وجود ندارد، دعوای خلع ید مطرح می‌شود. 
  6. دعوای خلع ید دعوای غیرمالی است به همین دلیل هزینه دادرسی آن هم، هزینه دادرسی یک دعوای غیرمالی است. 
  7. خلع ید یک دعوای حقوقی است که مالک یک مال غیر منقول آن را به طرف متصرف غیرقانونی ملک خود 
  8. مطرح می‌کند و به کمک وکیل در تهران از دادگاه می‌خواهد که به تصرف غیرمجاز متصرف پایان داده و ملک را از تصرف او خارج کرد و به مالک قانونی آن تحویل می‌دهند.

برای رسیدگی به دادخواست خلع ید به چه دادگاهی مراجعه کنیم؟

دعوای خلع ید و کلیه دعاوی ملکی که موضوع آن‌ها مال غیر منقول است در دادگاه محل وقوع ملک مورد رسیدگی قرار می‌گیرند. اما باید توجه کرد که خلع ید مخصوص املاک و اموال غیر منقول نیست و در خصوص اموال منقول هم قابلیت طرح دارد. در صورتی که موضوع خلع ید مال منقول باشد در محل اقامت خوانده به آن رسیدگی می‌شود.

 

برای تنظیم دادخواست نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید؟

دانلود PDF و عکس نمونه دادخواست خلع ید

در نگارش متن دادخواست خلع ید باید موارد مختلفی عنوان شود که شامل مشخصات درخواست کننده، مشخصات طرف دیگر دعوی، تعیین موضوع پرونده، شرایطی که باعث ایجاد درخواست خلع ید شده است و موارد دیگری می‌باشد. در این مرحله خواهان باید در بخش خواهان، مشخصات هویتی خود را به شکل کامل نگارش کند. در ادامه ‌نمونه تصویری و پی دی اف (PDF) دادخواست خلع ید برای شما قرار داده شده است.

 

نمونه دادخواست خلع ید

دانلود کنید

 

 ما در بهترینو سعی داریم به منظور جستجوی راحت شما کاربران محترم، لیست کاملی از بهترین وکلای حقوقی و کیفری در تهران را برای شما فراهم کنیم. در صورتی که قصد دارید تا دادخواست خلع ید تنظیم کنید می‌توانید با مراجعه به صفحه‌ی موسسه حقوقی در تهران، وکیل مورد نظر خود را برای این امر انتخاب کنید.