نمونه دادخواست مطالبه وجه

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۵

نمونه دادخواست مطالبه وجه

در کشور ایران مطابق قانون، هرگاه فردی در خصوص یک مبلغ و یا مالی خودش را بستانکار، مستحق و یا طلبکار بداند می‌تواند با مراجعه به دادگاه و با اثبات اینکه وجهی به حساب یک طرف یا شخص مقابل پرداخت کرده است و یا پولی را نقداً به یک فرد داده باشد و یا بابت قرارداد یا رابطه حقوقی از یک شخص طلبکار است، وجه مورد ادعای خود را در متن یک دادخواست مطالبه وجه کند. در صورتی که با چنین مشکلی برخورد کردید، به دلیل حساسیت زیاد و پیچیدگی بالا در این موضوع هیچ‌گاه بر دانسته‌های شخصی خود اکتفا نکنید و حتما از وکیل دعاوی حقوقی کمک و راهنمایی بگیرید و مشورت کنید. نکته مهمی که در دادخواست مطالبه وجه وجود دارد، ضرورت تامین خواسته و توقیف اموال است به این دلیل که اکثر افرادی که علیه آن‌ها شکایتی تنظیم می‌شود به محض مطلع شدن از این موضوع تمامی اموالی که به نام خود دارند را به شخص دیگری انتقال می‌دهند و در نهایت از طریق تاسیس اعسار از پرداخت محکوم اقدام می‌کنند.

(اعسار از پرداخت محکوم یعنی هرگاه شخصی به پرداخت وجه نقد محکوم می‌شود در صورت اثبات ناتوانی از پرداخت بدهی شخص محکوم‌ علیه را قسط بندی می‌کنند.)

برای تنظیم دادخواست مطالبه وجه می‌توانید به صفحه دفتر وکالت در تهران مراجعه کرده و دفتر وکالت مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مراحل ثبت دادخواست مطالبه وجه 

برای مطالبه طلب باید از طریق مراجع صالح و قانونی اقدام کنید. به این صورت که اگر تا سقف ۵۰ میلیون تومان مطالبه طلب دارید می‌بایست از طریق شوراهای حل اختلاف اقدام کنید اما در صورتی که طلب شما بیش از ۵۰ میلیون باشد باید به دادگاه مراجعه کنید.

سند و مدرک مطالبه طلب ممکن است عادی یا رسمی باشد. به همین دلیل مرجع رسیدگی آن‌ها متفاوت خواهد بود. برای مثال مهریه که مستند به عقدنامه به عنوان یک سند رسمی است، از طریق اجرای ثبت قابل مطالبه و اجراست و دیگر نیازی به مراجعه به دادگاه یا شورای حل اختلاف نیست اما در صورتی که مستند طلب، یک سند عادی مانند قبض، رسید و یا فاکتور باشد با توجه به مبلغ مندرج در آن، در شورا یا دادگاه قابل رسیدگی خواهد بود. در مورد سند عادی هم اگر منشا طلب رسید یا قرارداد باشد، دادگاه محلی که قرارداد در آنجا تنظیم شده یا محلی که بدهکار باید به تعهدش عمل کند یا دادگاه محل اقامت بدهکار صلاحیت رسیدگی به این دعوا  را دارد. در خصوص راهنمایی در این موارد می‌توانید به صفحه مشاور حقوقی مراجعه کنید.

 

برای تنظیم دادخواست نیاز به مشاوره رایگان دارید؟

دانلود PDF و عکس نمونه دادخواست مطالبه وجه

در نگارش متن دادخواست مطالبه وجه باید موارد مختلفی عنوان شود که شامل مشخصات درخواست کننده، مشخصات طرف دیگر دعوی، تعیین موضوع پرونده، شرایطی که باعث ایجاد درخواست مطالبه وجه شده است و موارد دیگری می‌باشد. در این مرحله خواهان باید در بخش خواهان، مشخصات هویتی خود را به شکل کامل نگارش کند. در ادامه ‌نمونه تصویری و PDF دادخواست تامین دلیل برای شما قرار داده شده است.

عکس نمونه دادخواست مطالبه وجه

نمونه دادخواست مطالبه وجه

نکات مهم قبل از دادخواست مطالبه وجه

1- پرداخت وجه در عرف، دلالت بر پرداخت دین دارد.
2- قاعده (ما لا یعلم الا من قبله) در جایی که نزاع باشد اعمال نمی‌شود. 
قاعده «مالایعلم الا من قبله» زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مدعی، به دلیل ویژگی خاص موضوع ادعا، دلیلی برای اثبات آن ندارد. در فقه، در چنین موردی، ادعای مدعی را پذیرفته و وی را بی‌نیاز از اثبات ادعایش می‌دانند؛ نکته‌ای که به روشنی برخلاف قاعده «البینه علی المدعی» است.
3- در دعوای مطالبه وجه صرف اظهار فرد به زیان دیگری مسموع نیست.
4- مؤید دیگری بر اماره عدم مدیون بودن (موضوع ماده 265 قانون مدنی): تحقق قاعده‌ی علی الید ما اخذت حتی تؤدیه و استیفای ناروا، نیازمند موجب قانونی است.

5- هرکس وجهی به دیگری بدهد می تواند مسترد کند مگر اینکه گیرنده وجه بتواند استحقاق خود را اثبات کند. لذا بار اثبات پرداخت بر عهده خواهان دعوی استرداد وجه و بار اثبات وجود دین بر عهده خوانده است.

 

 ما در بهترینو سعی داریم به منظور جستجوی راحت شما کاربران محترم، لیست کاملی از بهترین وکلای حقوقی و کیفری در تهران را برای شما فراهم کنیم. در صورتی که قصد دارید تا دادخواست مطالبه وجه تنظیم کنید می‌توانید با مراجعه به صفحه‌ی وکیل در تهران وکیل مورد نظر خود را برای این امر انتخاب کنید.