نمونه دادخواست اثبات مالکیت

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۱۶

نمونه دادخواست اثبات مالکیت

دادخواست اثبات مالکیت چیست؟

هر فرد بر روی مال و اموالی که دارد، مالکیت دارد و می‌تواند در صورت نیاز هر آنچه که دارد را واگذار کند یا بفروشد، یا در آن‌ها دخل و تصرف داشته باشد اما گاهی مواقع به دلیل ارثی بودن آن مال به عنوان مثال یک ملک، برای فروش و یا اجاره دادن طولانی‌مدت آن لازم است که مالک در قدم اول مالکیت خودش را به صورت قانونی ثابت کند، تا بتواند در مال مورد نظر دخل و تصرف کند و برای آن تصمیم بگیرد.

 

در شرایطی که ملک یا زمین در تصرف فردی غیر از مالک اصلی آن باشد، نیاز است که صاحب اصلی مال از  روش‌هایی مانند ارائه دادخواست اثبات مالکیت با سند عادی برای اثبات تملک خودش کمک بگیرد و استفاده کند. قبل از تنظیم دادخواست اثبات مالکیت زمین یا ملک می‌بایست از دانش حقوقی کافی در این زمینه برخوردار باشید و یا از یک وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید زیرا تنظیم ناقص دادخواست یا عدم توجه به شرایط اولیه آن می‌تواند رأی دادگاه را به نفع طرف مقابل تغییر دهد. 

 

از جمله شرایطی که برای دادخواست اثبات مالکیت وجود دارد می‌توان به عدم وجود سابقه ثبتی نسبت به ملک موضوع دعوا و ارائه قرارداد کتبی یا اثبات انتقال ملک به خواهان اشاره کرد.

برای ثبت دادخواست اثبات مالکیت چه مدارکی لازم است؟

برای اینکه طرح دعوی دادخواست اثبات مالکیت مورد قبول دادگاه و مراجع قضایی قرار بگیرد شخص خواهان باید مدارک اصلی ذکر شده را همراه خود داشته باشد:

  • تصویر مصدق سند یا قرارداد

  • تصویر مصدق رسید پرداخت وجه یا وجوه

  • استماع شهادت شهود و مطلعین

  • درخواست استعلام برای دعوی اثبات مالکیت لازم و ضروری است.

  • برای دادخواست اثبات مالکیت در صورت نیاز باید تحقیقات محلی برای اثبات مالکیت صورت گیرد.

برای تنظیم دادخواست نیاز به مشاوره رایگان دارید؟

دانلود PDF و عکس نمونه دادخواست اثبات مالکیت

در نگارش متن دادخواست اثبات مالکیت باید موارد مختلفی عنوان شود که شامل مشخصات درخواست کننده، مشخصات طرف دیگر دعوی، تعیین موضوع پرونده، شرایطی که باعث ایجاد درخواست اثبات مالکیت شده است و موارد دیگری می‌باشد. در این مرحله خواهان باید در بخش خواهان، مشخصات هویتی خود را به شکل کامل نگارش کند. در ادامه ‌نمونه تصویری و PDF دادخواست تامین دلیل برای شما قرار داده شده است.

عکس نمونه دادخواست اثبات مالکیت

عکس نمونه دادخواست اثبات مالکیت

دانلود کنید

بعد از ثبت دادخواست اثبات مالکیت چه اتفاقی رخ میدهد؟

در این دعوی شخص با داشتن سند عادی مدعی می‌شود که شخص ثالثی که دارای سند رسمی مالکیت نیز هم هست مالک مال نمی‌باشد و نسبت به مالکیت فرد ثالث اعتراض دارد بدیهی است که اسناد عادی دارای اعتبار و ارزش کمتری نسبت به اسناد رسمی دارند، بنابراین احتمال رد دعوی اثبات مالکیت فرد معترض با سند عادی بسیار بالا می‌باشد.

 

مگر اینکه شخص دلایل محکم تری برای ادعای خود داشته باشد، شیوه صحیح طرح دعوی دادخواست اثبات مالکیت نسبت به املاک دارای سند رسمی این است که وکیل دادخواست اثبات مالکیت ضمن طرح دعوی اثبات مالکیت، ابطال سند مالکیت طرف دعوی را نیز بخواهد تا در صورتی که دادگاه، مالکیت موکل وی را احراز کرد، ضمن صدور حکم به اثبات مالکیت، حکم به ابطال سند مالکیت خوانده را نیز صادر نماید.

 

مدت زمان رسیدگی به دادخواست اثبات مالکیت چقدر است؟

رسیدگی به دعوی اثبات مالکیت در صورت داشتن سند رسمی برای اموال غیر منقول، نیازمند یک جلسه دادرسی است که با توجه به میانگین جلسات، طول مدت زمان رسیدگی به دادخواست به یک ماه می‌رسد. در حالی برای رسیدگی به دعوی اثبات مالکیت با استفاده از سند عادی به طور میانگین به بیش از یک ماه می‌رسد چون که اسناد عادی می‌توانند مورد انکار یا تردید و جعل قرار بگیرند بنابراین اثبات مالکیت با این اسناد مدت زیادی را می‌طلبد.

 

ما در بهترینو سعی داریم به منظور جستجوی راحت شما کاربران محترم، لیست کاملی از بهترین وکلای ملکی، حقوقی و کیفری در تهران را برای شما فراهم کنیم.