نمونه دادخواست انحصار وراثت

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۱۱

نمونه دادخواست انحصار وراثت

یکی از اصلی‌ترین مسائلی که پس از فوت یک فرد مطرح می‌شود، بررسی مسائل مربوط به انحصار وراثت اموال یا تقسیم ارث ایشان می‌باشد. وراث پس از فوت متوفی در اولین مرحله از طریق اداره ثبت احوال اقدام به ثبت فوت و ابطال شناسنامه می‌کنند و گواهی فوت‌‌ را دریافت می‌کنند که از جمله اصلی‌ترین مدارک جهت پیگیری انحصار وراثت می‌باشد. از جمله دیگر مدارک مهم مورد نیاز، گواهی انحصار وراثت می‌باشد که برای دریافت آن نیاز به گذراندن یک روند قانونی و قضایی است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر دادخواست و گواهی انحصار وراثت می‌پردازیم.

دادخواست انحصار وراثت چیست؟

گواهی‌ای است که توسط شورای حل اختلاف صادر شده و در آن اسامی وراث قانونی و میزان سهم الارث آن‌ها مطرح شده است. زمانی که بخواهید اقدامات لازم برای تقسیم ارث، انتقال اموال متوفی به نام ورثه و دریافت مطالبات متوفی از دیگران را داشته باشید، داشتن گواهی انحصار وراثت از الزامات است.

چند نوع دادخواست انحصار وراثت وجود دارد؟

در مجموع دو نوع دادخواست انحصار وراثت وجود دارد. در صورتی که مجموع متعلقات و دارایی‌های متوفی کمتر از ۵۰۰ میلیون ریال (معادل ۵۰ میلیون تومان) باشد، گواهی انحصار ورثه محدود صادر می‌شود. نوع دوم گواهی که بسیار رایج‌تر است گواهی انحصار وراثت نامحدود ‌می‌باشد و در صورتی که مجموع دارایی فرد متوفی بیشتر از مبلغ ۵۰ میلیون باشد، نوع گواهی نامحدود تلقی شده و وراث در جهت تکمیل دادخواست برای گواهی نامحدود اقدام می‌کنند. توجه داشته باشید که کمک گرفتن از یک وکیل معتبر در زمینه انحصار وراثت با توجه به پیچیدگی‌های خاص حقوقی و قضایی بسیار کمک کننده است.

مراحل انجام انحصار وراثت

1. دریافت گواهی فوت: اولین قدم برای شروع مراحل انحصار وراثت داشتن برگه گواهی فوت است. گواهی فوت از سال 95 به بعد در برخی استان‌ها از جمله تهران به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه خدمات مردمی صادر می‌گردد. در صورتی که امکان صدور الکترونیکی گواهی فوت در استان شما وجود ندارد، یکی از وراث با مراجعه به اداره ثبت‌احوال می‌تواند آن را به راحتی دریافت کن. 

2مراجعه به شورای حل اختلاف: برای دریافت این گواهی نیاز است یکی از وراث یا وکیل آن‌ها به شورای حل اختلاف محل فوت فرد مراجعه کرده و فرم مخصوص درخواست گواهی انحصار وراثت را پر کند. توجه داشته باشید که در این فرم حتما باید تمام وراث و نسبت آن‌ها با فرد فوت شده قید شود. 

3.استشهادیه محضری تایید وراث: برای تهیه این برگه نیاز است که دو نفر به عنوان شاهد در یک دفتر اسناد رسمی حضور پیدا کرده و وراث شخص فوت شده را تصدیق کنند. در این مرحله لازم است که همه وراث در دفترخانه حضور داشته باشند. دقت داشته باشید که این فرم در محضر تنظیم خواهد شد و نیازی به رونوشت شما نیست اما برای آشنایی بیشتر شما نمونه‌ای از فرم استشهادیه محضری در ادامه قرار داده شده است.

 

فرم استشهادیه مخصوص گواهی انحصار وراثت:

به گواهی می‌‌طلبم خانم‌ها و آقایانی را که آگاه هستند شادروان …….در تاریخ ……. در شهر ……… آخرین اقامتگاه دائمی خود در گذشته است و هنگام فوت:

تعداد  ……… پسر داشته / نداشته به نام ………… تعداد ……… دختر داشته / نداشته به نام ……….. تعداد ……… همسر دائمی داشته / نداشته به نام ……… تعداد ……… مادر داشته / نداشته به نام……… تعداد ……… پدر داشته / نداشته به نام ……… و وراث دیگری غیر از افراد نامبرده بالا ندارد و در موقع فوت مذهب متوفی …….. .بوده و دارائی او کمتر / بیشتر از مبلغ ……… بوده است تا اطلاعات خود را در برگ بنویسد.

گواه اول:

اینجانب نام …….. نام خانوادگی …….. شغل ……..  سن …….. شماره شناسنامه …….. صادره از ……..فرزند ……..  که با خانواده  (نام متوفی) ……… از نزدیک آشنا هستم ولی رابطه خویشاوندی یا در گذشته و بازماندگان او ندارم و فاقد محکومیت کیفری می‌‌باشم، خداوند متعال را در نظر گرفته سوگند یاد می‌‌کنیم که جز به راستی چیزی ننویسیم و یا علم به مقررات و مجازات گواهی دروغ به شرحی که در پشت ورقه نوشته شده است و التزام به راستگویی مراتب بالا را کلا گواهی می‌ کنم.

صحت امضای ……… که با علامت ……….. مشخص شده است مورد گواهی است دفترخانه شماره ………

گواه دوم:

اینجانب نام ……… نام خانوادگی ……… شغل ……… سن ………  شماره شناسنامه ……… صادره از ……… فرزند ……… که با خانواده ( نام متوفی ) ……… از نزدیک آشنا هستم ولی رابطه خویشاوندی یا در گذشته و بازماندگان او ندارم و فاقد محکومیت کیفری می‌‌باشم ، خداوند متعال را در نظر گرفته سوگند یاد می‌ کنیم که جز به راستی چیزی ننویسیم و یا علم به مقررات و مجازات گواهی دروغ به شرحی که در پشت ورقه نوشته شده است و التزام به راستگویی مراتب بالا را کلا گواهی می‌‌کنم. صحت امضای ……… که با علامت ……… مشخص شده است مورد گواهی است دفترخانه شماره ………

 

4. مشخص کردن مالیات بر ارث: توجه داشته باشید که طبق قوانین مالیاتی ایران نیاز است که هر شخص مالیات ارث خود را بپردازد. از این رو نیاز است یکی از ورثه با همراه داشتن لیستی از تمام دارایی‌های منقول و غیر منقول فرد فوت شده به اداره مالیات مراجعه کرده و تکلیف مالیات این اموال را مشخص کند. در این مرحله شخص مراجعه کننده رسیدی از اداره مالیات دریافت خواهد کرد که در مرحله بعدی مورد نیاز است.

 

5مراجعه مجدد به شورای حل اختلاف: در این مرحله وکیل انحصار وراثت یا یکی از وراث به نمایندگی بقیه می‌‌تواند با در دست داشتن مدارک زیر به شورای حل اختلاف مراجعه کند.

-فرم استشهادیه مخصوص گواهی انحصار وراثت

-کپی و اصل شناسنامه همه وراث

-کپی برابر اصل همسر شخص فوت شده

-گواهی فوت

-گواهی مالیات بر ارث

-دادخواست گواهی انحصار وراثت

در این مرحله نیاز است که برگه‌ای موسوم به دادخواست گواهی انحصار وراثت را نیز تسلیم شورای حل اختلاف کنید. نمونه‌ای از این دادخواست در ادامه برای شما قرار داده شده است.

برای تنظیم دادخواست نیاز به مشاوره رایگان دارید؟

نحوه نوشتن فرم دادخواست گواهی انحصار وراثت

خواهان: نام یکی از ورثه را که به نمایندگی از سایرین به شورای حل اختلاف مراجعه کرده را بنویسید.

خوانده: نام تمام ورثه ی دیگر را بنویسید.

وکیل یا نماینده قانونی: در صورت داشتن وکیل اسم آن را نوشته و در غیر این صورت آن را نادیده بگیرید.

خواسته یا موضوع بهای آن: تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت

دلایل و منضمات دادخواست :گواهی فوت، شناسنامه متوفی، کارت ملی متوفی، شناسنامه وراث، کارت ملی متوفی، اظهارنامه مالیات بر ارث، کپی شناسنامه وراث، کپی سند ازدواج، استشهادیه

شرح دادخواست: برای این قسمت می‌توانید از متن زیر استفاده کنید.

 

شادروان .......... فرزند ........ با شماره شناسنامه ...... در تاریخ ..../..../.... در اقامتگاه خود در ...... مرحوم گردیده اند . نامبرده پیرو مذهب....... می‌ باشد و وراث حین الفوت شادروان عبارتند از : 1 ) آقا/ خانم .......( همسر دائمی ) 2- اینجانب و خانم‌ها ........( فرزندان متوفی ) 3- آقایان ..... (فرزندان متوفی ) که همگی پیرو مذهب ...... می‌ باشند . دارایی متوفی طبق گواهی مالیات بر ارث پیوست می‌ باشد . لذا تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت را دارم .

دانلود عکس نمونه دادخواست انحصار وراثت + pdf

نمونه دادخواست انحصار وراثت.jpg

دانلود کنید