نمونه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۵

نمونه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به

قبل از هر چیز بهتر است با مفهوم "اعسار" و "محکوم به" آشنا شویم.

اعسار به شرایطی گفته می‌شود که محکوم علیه(شخص محکوم شده) تمکن مالی لازم یا دسترسی به اموال خود برای پرداخت دین را نداشته باشد. در چنین شرایطی محکوم علیه معسر شناخته می‌شود.

محکوم به در لغت به معنای چیزی است که مورد حکم واقع شده و در علم حقوق به معنای مبلغ خسارتی است که محکوم علیه مطابق رای دادگاه ملزم به پرداخت آن شده است. در صورت عدم پرداخت مبلغ خسارت، محکوم علیه مورد پیگرد قانونی با ضمانت اجرای حبس واقع می‌ شود.

برای جلوگیری از این قضیه فرد محکوم شده باید با ارائه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به، از دادگاه تقاضای تقسیط مبلغ کند.

نحوه نگارش دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به

ابتدا در دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به، مشخصات هویتی، آدرس و شغل خود (خواهان) و طرف مقابل (خوانده) را ذکر کنید.

در قسمت تعیین خواسته و بهای آن عبارت "اعسار از پرداخت محکوم به / تقاضای تقسیط آن" را بنویسید. 

در قسمت دلایل و منضمات، ادله خود مانند 1- فیش حقوقی صادره از سازمان متبوع، 2- کپی مصدق استشهادیه، 3- شهادت شهود، 4- دادنامه شماره ... صادره از شعبه ... دادگاه عمومی .....و هر مدرک دیگری که دارید را ذکر کنید. دقت کنید که بهتر است اصل یا کپی مدارک ذکر شده ضمیمه دادخواست شود.

برای نگارش قسمت توضیحات از متن نمونه که در ادامه قرار داده شده است استفاده کنید.

دانلود عکس نمونه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به + متن و pdf

 

ریاست محترم مجتمع قضایی ………..

 

با سلام احتراما به استحضار می‌ رساند:

اینجانب ... حسب دادنامه شماره ... مورخ ... صادره از شعبه ... دادگاه عمومی ... به پرداخت مبلغ ... ریال در حق خانم/آقای ………. محکوم گردیده ام؛ نظر به مشکلات متعدد و با توجه به مستندات تقدیمی، صدور حکم به اعسار اینجانب از پرداخت مبلغ محکوم به / تقسیط مبلغ محکوم به، مستندا به ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب سال 1377 را استدعا دارم.

 

با تشکر و تجدید احترام

 

 

نمونه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به

دانلود کنید