نمونه دادخواست اعتراض ثالث اجرایی

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۸

نمونه دادخواست اعتراض ثالث اجرایی

دادخواست اعتراض ثالث اجرایی چیست؟

در قوانین کشور ایران، در بررسی یک دعوای حقوقی، اصل بر آن است که رای صادر شده توسط دادگاه صرفا نسبت به طرفینی باشد که علیه یکدیگر شکایت کرده‌اند و نباید حقوق دیگران را تحت تاثیر قرار دهد. این امر موجب می‌شود تا حقوق اشخاص ثالث حفظ شود. اما اگر به هر دلیل حکم صادر شده در یک دعوای حقوقی شخص دیگری را درگیر کند به طور مثال موجب توقیف اموال شخص دیگری هم شود، می‌توان با کمک وکیل پایه یک دادگستری در تهران دادخواست اعتراض ثالث اجرایی تنظیم نمود. 

 

همچنین در صورتی که فرد ثالث خود را صاحب حق و حقوق قانونی و ذینفع در دعوایی می‌داند که بدون حضور او مورد رسیدگی قرار گرفته است و حکم نیز صادر شده و در مرحله اجرا باشد و سپس شخص ثالث از آن مطلع شود، قانون گذار در این فرض این حق را برای شخص ثالث در نظر گرفته است که تحت عنوان اعتراض ثالث اجرایی دوباره دعوا را مطرح کند و به جریان بیاندازد.

نکات مهم قبل از دادخواست اعتراض ثالث اجرایی

1. اعتراض شخص ثالث، نتیجه اجرای حکمی است که به ضرر شخص ثالث که در دادرسی نقشی نداشته، صادر شده است. در این صورت می‌تواند در مرحله اجرای حکم و قبل از پایان عملیات اجرایی، از مراتب چنین حکمی مطلع شده و تقاضای احقاق حق کند و تقاضای توقف عملیات اجرایی نماید. 

2. شکایت و اعتراض شخص ثالث هم مربوط به توقیف اموال و هم مربوط به اجرای حکم است.

3. اگر شکایت شخص ثالث مستند به سند رسمی یا حکم دادگاه باشد، به محض درخواست اعتراض ثالث اجرایی، اجرای حکم متوقف می‌شود و اگر مستند به حکم قطعی یا سند رسمی نباشد، باید به دادگاه شکایت کند و مراحل اعتراض ثالث اجرایی را طی کند و تنها بعد از اثبات ادعای خود می‌تواند عملیات اجرایی را متوقف نماید. اما به شکلی که در ماده 147 از قانون اجرای احکام مدنی گفته شده است، امکان توقف اجرای حکم وجود دارد. 

4. در صورتی که ادعای شخص ثالث مستند به حکم قطعی یا سند رسمی نباشد یا توقف اجرا فوریت و خصوصیت داشته باشد، شخص معترض ثالث می‌تواند توقف عملیات اجرایی را تا تعیین تکلیف نهایی درخواست نماید. در این صورت دادگاه می‌تواند با اخذ تامین و یا قبول توقیف مال دیگری موقتاً اجرای حکم را متوقف نماید.

5- رسیدگی به اعتراض ثالث اجرایی از قانون آیین دادرسی مدنی تبعیت نمی‌کند. به این معنی است که نیاز به دادخواست دادن و پرداخت هزینه دادرسی ندارد.

6- اعتراض ثالث اجرایی مهلت و مدت زمان محدودی ندارد و در تمام طول جریان اجرای حکم یا اجرای قرار تامین دادخواست یا اجرای قرار دستور موقت شخص ثالث می‌تواند آن را تقاضا نماید و می‌توانید با مراجعه به دفتر وکالت در تهران از وکلای با تجربه در این امر مشاوره بگیرید.

 

برای تنظیم دادخواست نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید؟

دانلود PDF و عکس نمونه دادخواست اعتراض ثالث اجرایی

در نگارش متن دادخواست اعتراض ثالث اجرایی باید موارد مختلفی عنوان شود که شامل مشخصات درخواست کننده، مشخصات طرف دیگر دعوی، تعیین موضوع پرونده، شرایطی که باعث ایجاد درخواست اعتراض ثالث اجرایی شده است و موارد دیگری می‌باشد. در این مرحله خواهان باید در بخش خواهان، مشخصات هویتی خود را به شکل کامل نگارش کند. در ادامه ‌نمونه تصویری و PDF دادخواست اعتراض ثالث اجرایی برای شما قرار داده شده است.

نمونه دادخواست اعتراض ثالث اجرایی.jpg

دانلود کنید