نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۱/۲۶

نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی

دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی چیست؟

سند رسمی مهمترین دلیل برای اثبات مالکیت است و در بسیاری از مواقع اثبات مالکیت فقط با سند رسمی امکان پذیر است. ملک از جمله مواردی است که مالکیت کامل آن با سند رسمی انتقال می‌یابد. در صورتی که مالک و خریدار برای انتقال سند توافق کنند ولی مالک در تاریخ مقرر به هر دلیل از انتقال سند خودداری کند، خریدار می‌تواند با طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی وی را ملزم به انجام تعهدات خود کند.

مراحل طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

در صورتی خریدار و فروشنده تاریخ مشخصی را برای حضور در دفترخانه و انتقال سند تعیین کرده باشند، بدیهی است که هر دو باید در همان تاریخ در دفترخانه مربوط حضور داشته باشند. در صورت غیبت فروشنده، بهتر است خریدار گواهی عدم حضور وی را از دفترخانه دریافت نماید. با استفاده از این گواهی خریدار می‌تواند ادعای خود در مورد عدم انتقال سند توسط فروشنده را در دادگاه راحت‌تر به اثبات برساند.

در صورتی که در مبایعه نامه تنظیم شده بین طرفین به تاریخ دقیقی برای انتقال سند اشاره نشده باشد، خریدار می‌بایست اظهارنامه‌ای جهت حضور در دفترخانه برای فروشنده ارسال نماید. در این حالت چنانچه فروشنده در تاریخ مشخص شده در اظهارنامه در دفترخانه حضور نیابد، خریدار می‌تواند گواهی عدم حضور وی را دریافت کند.

خریدار پس از تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی می‌تواند با همراه داشتن کارت ملی، مبایعه نامه و گواهی عدم حضور در دفترخانه به یک دفتر الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را ثبت کند. دادخواست خریدار به دادگاه ارجاع داده شده و طرفین از طریق سامانه ثنا ابلاغیه حضور در دادگاه دریافت خواهند کرد.

پس از رسیدگی به پرونده، دادگاه رای صادر کرده و تا تاریخ مشخصی به طرفین اجازه اعتراض به رای می‌دهد. بعد از نهایی شدن رای دادگاه، فروشنده ده روز فرصت دارد تا برای انتقال سند در دفترخانه حضور یابد در غیر این صورت نماینده قانونی دادگاه به جای فروشنده در دفترخانه حاضر شده و انتقال سند را انجام خواهد داد.

برای تنظیم دادخواست نیاز به مشاوره رایگان دارید؟

مدارک مورد نیاز برای تنظیم دادخواست الزام به انتقال سند

  •  اولین مورد الزامی برای طرح دعوا الزام به انتقال سند، وجود یک قرارداد کتبی مابین خریدار و فروشنده است. نیاز است که در قرارداد فوق الذکر تعهد به انتقال مالکیت به عنوان بخشی از تعهدات فروشنده به وضوح بیان شده باشد. 

  •  از آنجایی که حضور فروشنده جهت امضای سند انتقال در دفتر اسناد رسمی الزامی است بهتر است برای غیبت او در موعد مقرر جریمه در نظر گرفته شده باشد. 

  •  در صورتی که خریدار برای فروشنده اظهارنامه‌ای جهت حضور در دفتر اسناد رسمی ارسال کرده باشد، باید یک نسخه از این اظهارنامه ضمیمه دادخواست شود.

  •  ارائه دلایل معتبر برای اثبات مالکیت خریدار بر معامله ضروری بوده و سوابق درخواست باید پیوست شود.

  •  در صورتی که معامله انجام شده مربوط به ملک باشد، بهتر است قبل از طرح دعوا از وجود برگه پایان کار و گواهی عدم خلافی از شهرداری اطمینان حاصل کنید. این دو مورد برای انتقال سند الزامی است.

  •  در صورتی که فروشندگان بیش از یک نفر باشند نیاز است به تعداد هر فروشنده دادخواست جداگانه‌ای تنظیم شود.

 

دانلود عکس دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی + PDF

نمونه متن دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی

خواهان آقای/ خانم ………..

خوانده آقای/ خانم …………

تعیین خواسته و بهای آن: تقاضای الزام خوانده به حضور در دفتر اسناد رسمی و تنظیم سند رسمی انتقال شش دانگ یک واحد آپارتمان به پلاک ثبتی ……….. به شرح متن دادخواست به انضمام خسارت دادرسی مقوم به ………….. ریال.

دلایل و منضمات دادخواست:

فتوکپی مصدق مبایعه نامه

استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک،

فتوکپی مصدق پرداخت ثمن معامله

 فتوکپی مصدق گواهی عدم حضور

شرح دادخواست

« ریاست محترم دادگاه

با سلام و تقدیم احترام به استحضار می‌رساند، اینجانب ……….. خواهان فوق در مورخه ………… و به موجب مبایعه نامه شماره ……….. مبادرت به خرید یک واحد آپارتمان به پلاک ثبتی ……….. واقع در بخش ………. تهران را با الحاقات و توابع آن به مبلغ ………… ریال از خوانده آقای ………. خریداری نموده ام و تمام ثمن معامله را نیز پرداخت کرده ام و قرار بر این بود که خوانده در مورخه ……….. با حضور در دفتر اسناد رسمی شماره ……….. تهران ملک موصوف را به طور رسمی به اینجانب منتقل نماید.

ولیکن خوانده در تاریخ فوق در دفتر اسناد رسمی مذکور حاضر نشده و از انتقال سند رسمی ملک فوق به نام اینجانب خودداری نموده است که گواهی عدم حضور خوانده، صادره از دفتر اسناد رسمی مذکور به پیوست می باشد، علی ایحال تقاضای الزام خوانده به حضور در دفتر اسناد رسمی و انتقال سند رسمی شش دانگ یک واحد آپارتمان به پلاک ثبتی …….. با الحاقات و توابع آن واقع در بخش ………. تهران به انضمام خسارت دادرسی را دارم.

با احترام »

اشاره به بند‌های مبایعه نامه در دادخواست الزام به انتقال سند:

توجه داشته باشید که متن تنظیم شده فوق یک دادخواست کلی بوده و هیچ اشاره‌ای به مبایعه نامه تنظیم شده بین طرفین ندارد. برای مثال در صورتی که در متن مبایعه نامه برای عدم اجرای تعهد، مبلغ خسارت تعیین شده باشد می‌توان به صورت زیر به آن اشاره کرد.

  • به موجب بند …. از ماده … مبایعه نامه مذکور فروشنده متعهد و ملتزم گردید در صورت عدم اجرای تعهد مندرج در بند ...... به ازای هر روز تاخیر مبلغ ………ریال (معادل ……… تومان) به عنوان خسارت تاخیر اجرای تعهد به مالک بپردازد.

توجه داشته باشید که طرح یک دادخواست کامل با اشاره کامل به بند‌های مبایعه نامه، می‌تواند نقش بسزایی در موفقیت شما در دادگاه داشته باشد. در صورت نیاز می‌توانید در این زمینه از کمک یک وکیل ملکی، بهرمند شده و طرح دادخواست یا کل فرآیند دعوای ملکی خود را به وی بسپارید. 

 

Screenshot_2024-03-30_024144.png

دانلود کنید

چند نکته مهم در مورد الزام به انتقال سند

- حقوقدانان بر این باورند که بدون مبایعه نامه کتبی طرح دعوای الزام به انتقال سند به نفع خواهان نخواهد بود.

- طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی مستلزم پرداخت هزینه دادرسی معادل 3/5 درصد ارزش منطقه‌ای ملک است. با این که محاسبه ارزش ملک دارای چند مولفه اصلی است اما در حال حاضر این مبلغ کاملا به نظر مدیریت دفتر خدمات قضایی بستگی دارد.

- دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی در خصوص املاک و اموال غیر منقول (غیر قابل جابجا کردن از نظر مکانی مانند ملک)، در دادگاه محل وقوع ملک و در خصوص اموال منقول ( قابل جابجایی مانند خودرو) در دادگاه محل اقامت خوانده مطرح می شود.

- در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملکی، شخص فروشنده الزاما و حتما باید مالک قانونی ملک مورد نظر باشد.

- ملک مورد نظر باید آزاد بوده و به هیچ وجه نباید در رهن یا توقیف باشد.