نمونه دادخواست تامین دلیل

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۴

نمونه دادخواست تامین دلیل

طبق قانون ۱۴۹ آیین دادرسی مدنی هنگامی که افراد یا اشخاص در دادگاه‌های حقوقی و یا کیفری، طرح یک دعوای حقوقی می کنند، برای این که بتوانند ادعای خود را اثبات کنند، برای این امر می‌بایست دلایل و مستندات خود را به دادگاه ارائه نمایند. در این حال در مواردی که دلایل آن‌ها در معرض خطر از بین رفتن می‌باشد و ممکن است تا روز تشکیل دادگاه اصلی اثری از آن باقی نماند یا ترس از بین رفتن آن را دارند می‌توانند با ثبت دادخواست تامین دلیل، درخواست صورت برداری داده تا دلایل و مستندات پرونده خود توسط کارشناس ثبت شود.  به بیان ساده ، زمانی که فرد دارای حق باشد اما تشخیص دهد که نتواند با استناد به مدارک، حق خود را بیان و ثابت کند، از شیوه تامین دلیل استفاده می‌کند.
 

برای تنظیم دادخواست تامین دلیل می‌توانید به صفحه دفتر وکالت در تهران مراجعه کرده و دفتر وکالت مورد نظر خود را انتخاب کنید. در ادامه  برای حفظ دلایل و مدارک و مستنداتی که فرد، با کمک آن‌ها، قصد دارد طرح دعوا یا دفاع از خود را داشته، دادخواست تامین دلیل از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، به شورای حل اختلاف، فرستاده می‌شود تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با دادخواست تامین دلیل آشنا کنیم پس با بهترینو همراه باشید.

 

در دادخواست تامین دلیل چه مواردی باید رعایت شود؟

درخواست تامین دلیل باید شامل چند مورد کلیدی و بسیار مهم باشد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

1.مشخصات درخواست کننده و طرف او

2.موضوع دعوایی که برای اثبات آن درخواست تامین دلیل شده است

3.اوضاع و احوالی که باعث تامین شده است

مطابق قانون ۱۵۰ آیین دادرسی، زمان درخواست به تامین دلیل می‌تواند قبل از شکایت یا در حین رسیدگی به آن باشد. درخواست ارائه شده به صورت شفاهی یا کتبی امکان پذیر است اما این مورد با توجه نیاز درخواست کننده تعیین می‌شود. در این حالت تقاضای مورد نیاز از سوی فرد به شکل یک درخواست به مراجع ذیربط نگارش شده و به تعداد خوانندگان به همراه یک نسخه، فتوکپی برابر اصل اوراق و اسناد لازمه، تقدیم شورای حل اختلاف می‌شود.

 

دانلود عکس نمونه دادخواست تامین دلیل + pdf

در نگارش متن دادخواست تامین دلیل باید موارد مختلفی عنوان شود که شامل مشخصات درخواست کننده، مشخصات طرف دیگر دعوی، تعیین موضوع پرونده، شرایطی که باعث ایجاد درخواست مطالبه وجه شده است و موارد دیگری می‌باشد. در این مرحله خواهان باید در بخش خواهان، مشخصات هویتی خود را به شکل کامل نگارش کند. در ادامه ‌نمونه تصویری و PDF دادخواست مطالبه وجه برای شما قرار داده شده است.

نمونه دادخواست.png

دانلود کنید

برای تنظیم دادخواست نیاز به مشاوره رایگان دارید؟

انواع دادخواست تامین دلیل

در ادامه سعی داریم تا چند نمونه از دادخواست تامین دلیل را شرح دهیم:

1.نمونه دادخواست تامین دلیل وضعیت ملک

نمونه ای از درخواست گردآوری شواهد برای برآورد کردن خسارات ناشی از فعالیت های ساخت و ساز در یک ملک می‌باشد. در حالی که دلیل طرح شکایت مشخص نشده است، این اقدام حقوقی به نوعی به صورت دادخواست درخواست دلیل دعوی می باشد.

2.نمونه دادخواست تامین دلیل خسارت خودرو

برای این امر صدور تامین دلیل خسارت خودرو، به منظور حفظ دلایل و مدارک موجود، می‌بایست فرم نمونه در مورد تصادف و درج اطلاعات هر ستون را تکمیل کنید و سپس بعد از ثبت و ارسال آن، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به شورای حل اختلاف، به درخواست شما رسیدگی شده و حکم مقتضی، صادر می‌گردد.

3.نمونه دادخواست تامین دلیل زمین زارعی

با به وجود آمدن اختلافات ملکی لازم است دادخواست تامین دلیلی تهیه شود و به مراجع قضایی ارائه شود. نمونه این مورد توسط فرد متخصص همانند کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی قابل تهیه می باشد. و این متخصص می تواند. با مهر و امضای خود به تامین دلیل تهیه شده اعتبار دهد.

4.نمونه دادخواست تامین دلیل مطالبه خسارت

5.نمونه دادخواست تامین دلیل پلاک ثبتی

دادخواست تامین دلیل برای شما چقدر هزینه دارد؟


با توجه به شرایط دادخواست تامین دلیل، هزینه آن به تناسب نوع دعوی ارائه شده از 20 هزار تومان تا 100 هزار تومان متغیر است. همینطور توجه داشته باشید دادخواست تامین دلیل با ارجاع به کارشناسان رسمی دادگستری، شامل هزینه‌ نیز می‌شود که باید پرداخت شود. مبلغ تعیین شده در این حالت به حساب کانون کارشناسان رسمی دادگستری واریز می‌شود.
 

ما در بهترینو سعی داریم به منظور جستجوی راحت شما کاربران محترم، لیست کاملی از بهترین وکلای حقوقی و کیفری در تهران را برای شما فراهم کنیم. در صورتی که قصد دارید تا دادخواست تامین دلیل تنظیم کنید می‌توانید با مراجعه به صفحه‌ی وکیل در تهران وکیل مورد نظر خود را برای این امر انتخاب کنید.