نمونه لایحه دفاع از اتهام انتسابی

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۱۰

نمونه لایحه دفاع از اتهام انتسابی

قبل از ارائه نمونه لایحه دفاع از اتهام انتسابی بهتر است با مفهوم و کاربرد آن آشنا شویم. اولا لازم است بدانید که هر یک از طرفین دعوا اعم از شاکی و متهم می‌توانند برای دفاع از خود یا اظهارات خود اقدام به تنظیم لایحه دفاعی نمایند. در این لایحه طرفین دعوا توضیحات لازم برای رسیدگی به پرونده از جمله ماوقع اتفاقات رخ داده را بیان می‌کنند. این لایحه مخصوصا در دعاوی کیفری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تنظیم درست آن می‌تواند حکم پرونده را تغییر دهد. به همین منظور قصد داریم در این مطلب نمونه لایحه دفاعی متهم در یک پرونده کیفری را ارائه کرده و در مورد نکات مهم تنظیم آن صحبت کنیم.

نکات نگارش متن لایحه دفاع از اتهام انتسابی

همانطور که بالاتر هم به آن اشاره شد لایحه دفاعیه متهم در پرونده‌های کیفری بسیار حائز اهمیت است. بنابراین نیاز است نکاتی که در ادامه ذکر می‌شوند در تنظیم این لایحه رعایت شوند.

متهم باید با استناد به اینکه در واقعیت، مرتکب جرم مورد ادعا نشده است از خود دفاع کند. این دفاعیات به جرم مورد ادعا بستگی داشته و برای هر جرمی متفاوت است. 

هر جرم از سه عنصر قانونی، مادی و معنوی تشکیل شده است. اگر هر کدام از این عناصر در قانون مجازات اسلامی جرم تلقی نشده باشد، متهم از این طریق می‌تواند از خود رفع اتهام کند.

 

عنصر قانونی جرم به این معناست که رفتار متهم در قانون جرم انگاری شده است. بنابراین چنانچه رفتار متهم در قانون مجازات اسلامی جرم تلقی نشده باشد، متهم از این طریق می‌تواند از خود رفع اتهام نماید.

 

عنصر مادی به این معناست که فعل یا ترک فعل متهم در قانون به عنوان جرم تعریف شده باشد. بنابراین متهم می‌تواند در متن دفاعیه خود عنوان کند که چنین فعلی انجام نداده یا شخص دیگری این کار را انجام داده است و به این ترتیب از خود دفاع کند.

 

عنصر معنوی جرم، مربوط به قصد متهم از انجام فعل است. به عنوان مثال متهم می‌تواند در لایحه دفاعیه عنوان کند که قصد و نیت انجام جرم را نداشته است.

 

علاوه بر موارد ذکر شده ادله دعاوی کیفری باید لزوما از طریق قانونی به اثبات برسند در غیر این صورت جرم متهم قابل مجازات نیست.

 

دفاعیات ذکر شده همراه با توصیف جزئیات اتفاق برای اطلاع دادگاه ضروری است و بدین ترتیب می‌توان متن لایحه دفاع از اتهام کیفری را تنظیم نمود. البته تنظیم چنین لایحه‌هایی نیازمند تسلط بالا، بر قوانین است و با این که مانعی برای تنظیم آن توسط خود فرد وجود ندارد اما توصیه می‌کنیم با توجه به حساسیت پرونده‌های کیفری حتما از کمک یک وکیل در شهر محل سکونت خود بهرمند شوید.

برای تنظیم دادخواست نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید؟

 

دانلود PDF، متن و عکس نمونه لایحه دفاع از اتهام انتسابی
 

متن نمونه لایحه دفاع از اتهام انتسابی


اینجانب ......... به وکالت از طرف متهم پرونده آقای / خانم ……در برابر شکایت شاکی آقای / خانم …… و کیفر خواست دادستان محترم شهرستان ….. ، به تاریخ رسیدگی…… موضوع کلاسه …..مراتب ذیل را به استحضار می‌‌رساند:

 

 شرح اتهام و خلاصه پرونده: بر اساس کیفرخواست صادره، موکل متهم به جرم سرقت از ……… می‌‌باشد. طبق اظهارات شاکی، ………(در این قسمت جزییات اتفاق را شرح دهید)

 

ایرادات به کیفرخواست و دلایل برائت موکل:عدم تحقق عنصر ربودن و اخراج از حرز:... . (دلایل و مستندات مربوطه را ذکر کنید)

 

شروع به سرقت تعزیری: با فرض اثبات عنوان اتهامی، فعل موکل شروع به سرقت تعزیری از نوع ساده خواهد بود. (در ادامه دلایل و مستندات مربوطه را ذکر کنید)

 

درجه شش جرم و عدم وجود شروع به سرقت: مجازات جرم موکل طبق قانون مجازات اسلامی، درجه شش می‌‌باشد. در جرائم تعزیری درجه شش، شروع به سرقت وجود ندارد. (مستندات قانونی را ذکر کنید)

 

عدم عنوان مجرمانه برای عمل موکل: اقدامات موکل که صرفاً شامل ... می‌‌باشد، عنوان جرم مستقلی ندارد. (دلایل و مستندات مربوطه را ذکر کنید)

 

تفسیر مضیق به نفع متهم: با توجه به اصل تفسیر مضیق به نفع متهم و منع از تفسیر موسع، و همچنین اصل قانونی بودن جرایم و مجازات‌ها، اتهام انتسابی به موکل قابل اثبات نیست. (مستندات قانونی را ذکر کنید)

 

 درخواست صدور حکم برائت: با استناد به اصل برائت، اصل 37 قانون اساسی، ماده 4 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 و لزوم تفسیر قانون به نفع متهم در امور کیفری، تقاضای رسیدگی و صدور حکم برائت موکل از محضر دادگاه محترم را دارم.

 

 ادله و مستندات: ... (لیست ادله و مستندات را به همراه توضیحات مختصر ارائه دهید)

 

 

 امضاء وکیل:

 

 


 

دانلود عکس نمونه لایحه دفاع از اتهام انتسابی

عکس نمونه لایحه دفاع از اتهام انتسابی

دانلود کنید